اندازه های مختلف یک پیستون نمونه وار در شکل زیر داده شده است. شکستگی حاشیه (دامنه ) پیستون بدین علت است که لقی ( شکاف ) بین پیستون و سیلندر زیادتر از حد معمول است و باعث می شود که صدای تلق تلق پیستون در داخل سیلندر شنیده شود و باعث بوجود آمدن تنش و و ترک و در نهایت شکستگی سیلندر می گردد. شیار رینگ: در قسمت بالای دامنه طراحی میشوند و محل قرار گرفتن رینگها را فراهم میکنند. از نکات مهم در مورد این قطعه، عدم خوردگی زودرس و عدم سوختگی آن در مجاورت دمای بالای صدای پیستون محفظه احتراق است. در نتیجه در بالای پیستون فضای بیشتری برای انبساط وجود دارد . تنها چیزی که مشتری در هنگام خرید میتواند در پیستون چک کند، عدم وجود خوردگی و آثار ضربه و یا سایش بر روی سطح رویی آن است. 5- گژنبین : گژنبین یا انگشتی ، میله ای تو خالی بوده و رابط بین شاتون و پیستون است . وقتی موتور روشن است پیستون و رینگ ها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند که این فاصله را پر کرده است .

نیروی اینرسی در سرعت های کم اندک است و نیروی احتراق در حالت درجا کار کردن موتور وقتی که بار خارجی از روی موتور برداشته شود حداقل است. پیستون قطعه ای تقریبا استوانهای شکل است ؛ تقریبا از آن روی که سازندگان این قطعه ، به مقدار بسیار اندک به آن شکل بیضوی می دهند چرا که به دمای پیستون به هنگام حرکت خودرو به شدت بالا می رود و حتی ممکن است به دماهایی چون 2200 درجه سانتی گراد نیز برسد و همین امر باعث انبساط پیستون می گردد و در این وضعیت است که پیستون شکل استوانه ای به خود می گیرد . به طوری که در دیده می شود قطر پیستون که در محور تکیه گاه گژن پین قرار دارد به اندازه 0.006 اینچ یا 0.15 میلی متر از قطر دیگر کوچک تر است و قطر پیستون در روی محور 45 درجه ای نسبت به محور 0.003 اینچ یا 0.075 میلی متر کوچکتر از بزرگترین قطر پیستون است . پیستون از دو جنس آلیاژ آلومینیوم و یا آلیاژ چدن ساخته می شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی قیمت پمپ 9 پیستون ترک هستند . از مزایای چدن نیز می توان به مقاومت بالا در برابر حرارت ، قیمت پایین و انبساط کم آن اشاره نمود و معایب آن نیز شامل مواردی چون وزن زیاد و انتقال حرارت کم است .

جنس آن ها از چدن یا آلومینیم است پیستون های چدنی بدنه ای بزرگ تر و سنگین تر دارند. دامنه یا تنه پیستون در سه نوع بدون برش ، نیمه برش و برش کامل ساخته می شود . 3 ـ وجود شکافهای حرارتی روی پیستون : این شکافها به شکل T و در دامنه پیستون تعبیه میشوند و در اثر گرما این شکافها به هم رسیده و از چسبیدن پیستون به سیلندر جلوگیری میکنند و در ضمن کمترین لقی بین پیستون و سیلندر را ایجاد مینمایند که باعث افزایش کمپرس و قدرت موتور میشود . اگر خلاصی پیستون بیش از حد باشد سبب زدن پیستون در کورس قدرت می شود . پخ لبه رینگ سبب می شود که اندکی چرخیده و در نتیجه لبه تیز با جداره تماس پیدا نکند. لذا به طرف چپ سیلندر و پیستون، طرف فشاری و به طرف دیگر آن طرف کم فشار می گویند. انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر: همانطور که در بالا عنوان شد دمای پیستون به هنگام کار به شدت افزایش می یابد و باید دمای آن کاهش پیدا کند که رینگ ها در این امر تأثیرگذار بوده و با انتقال گرمای پیستون به سیلندر که دمای پایین تری دارد به کاهش دمای پیستون کمک می کند.

1- کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره سیلندر تا حداقل ممکن : افزایش سطح تماس به معنای افزایش اصطکاک بوده و آسیب های جدی را به دنبال خواهد داشت ؛ شایان ذکر است که رینگ ها شاید بعد از مدتی ساییده شده و این امر نیز می تواند منجر به افزایش اصطکاک گردد . پیستون به قطعهای به نام شاتون متصل است که شاتون نیز در انتهای خود به میل لنگ . قطر پیستون در ناحیه سر از همه جا کمتر است . در این نوع پیستون ، قطر در ناحیه پایین دامنه از همه جا بیشتر است . L نشان دهنده گژن پین با قطر کوچک، M بیانگر گژن پین قطر متوسط و H معرف گژن پین با قطر بزرگ است. در ابتدا بایستی دقیقه را به ثانیه تبدیل کنیم و سپس تندی متوسط را محاسبه کنیم. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت. این رینگ فقط به اندازه ای روغن را روی جداره سیلندر باقی می گذارد که لایه فیلم روغن برای روغن کاری پیستون و رینگ تشکیل شود.قطر رینگ پیستون اندکی از قطر سیلندر بیشتر است و به علت داشتن خاصیت فنری قابل انطباق با استوانه سیلندر هستند.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون فلات 250 لطفا از سایت ما دیدن کنید.